Aktuelt/Pastor Phillip Hand fra Encounter Church I England: – Vi må få Kristus inn i kristne

Pastor Phillip Hand fra Encounter Church I England: – Vi må få Kristus inn i kristne

Norge Idag, Marie Hagen van Wyk
05. Oktober 2022
Pastor Phillip Hand fra Encounter Church I England: – Vi må få Kristus inn i kristneI Norge: Pastor Phillip Hand talte sterkt på European Apostolic Leaders vårsamling i Oslo. Foto: EAL

– Jeg vet at det er mye snakk om 7-fjell-mandatet, og å få kristne inn i viktige samfunnsposisjoner. Og jeg forstår logikken bak det. Men mitt mandat er å få Kristus inn i kristne først, forklarer pastor Phillip Hand fra Crewe i England til pastor Jan-Aage Torp i nett-tv-programmet «Insight with pastor Torp».

Hand er pastor i Encounter Church, grunnlegger av TV-kanalen Encounter TV, og har under korona-epidemien også startet opp en 5-årig online-bibelskole.

– Der tar vi for oss, bokstavelig talt, setning for setning, vers for vers gjennom Guds Ord. Guds Ord er min lidenskap, samt å utruste de hellige, og hjelpe dem å få åpenbaring og et møte med Gud, kan Hand fortelle.

– Gjennom dette og TV-kanalen har vi ekspandert tjenesten i løpet av korona. Vi er blitt invitert til andres online-programmer mye oftere, og vi er på satellitt rundt om i verden. Gud er god!

Still spørsmål

Hands menighetsbakgrunn er fra en baptistisk bymisjons-forsamling.

– Vi var veldig sterkt fokusert på Bibelen, og jeg var alltid den vanskelige, for jeg stilte alltid spørsmål som: – Hvor i Bibelen står det at vi skal gjøre dette? – Hvor står det at Den Hellige Ånd gjør dette?, røper han og fortsetter:

– Vi bør stille spørsmål. Kraften i TV-kanalen og online-bibelskolen vår er at vi stiller reelle og aktuelle spørsmål. Folk kommer inn og gir meg utfordrende spørsmål, og vi gransker skriftene sammen. Med Den Hellige Ånds hjelp og åpenbaring kan vi gi svar i 99,9 prosent av tilfellene.

Dyp nød for England

– Dette er et bredt spørsmål, men hva tenker du om den politiske og åndelig situasjonen i England?

– England eller Storbritannia er fragmentert på mange måter, og det er veldig mye splittelse. Jeg har en dyp bekymring for tilstanden i England og Storbritannia. Mange snakker om at vekkelse kommer. Jeg tror vekkelse kommer, og den har nok allerede startet, men jeg tror det er et dypere verk som kreves i England for tiden, når det kommer til menigheten, svarer Hand alvorlig.

Han er bekymret over det han ser, profetisk, på det politiske toppnivå om dagen.

– Stolthet kommer før fallet og jeg er bekymret for nivået av stolthet hos myndighetene. Vi skryter mye av mange ting, og selv om jeg ber om at jeg må ta feil, så tror jeg at vi som nasjon er i ferd med å utsette oss selv for et fall. Det tynger min ånd, forklarer Hand.

Han ser det samme i menigheten generelt, ikke bare i England, men internasjonalt.

– Det er akkurat som om vi er i en fastlåst modus, og min lidenskap er å puste liv inn i menighetene ved hjelp av Guds Ånd. Jeg vil veilede folk til å vandre i seier over synd og overvinne kampen i sinnet. Når vi får en tanke som står imot Guds Ord, er det mange ganger fienden som taler til oss. Jeg har lært dette gjennom mange prøvelser. Seieren er inni oss. Det handler bare om hvilket perspektiv man har, fastslår Hand.

Be for neste generasjon

Hand har også et engasjert hjerte for den neste generasjonen; barna og de unge.

– Hvis vi ikke fokuserer på den neste generasjonen, er vi i trøbbel. Jeg føler at den neste generasjonen er sulten, men de er veldig forvirret. Jeg tror at alle nivåer, alle aldersgrupper, har forvirring i seg, og de ser etter en røst av sannhet, sier Hand.

De siste årene har mange konspirasjonsteorier blitt presentert, og de blir sterkere og sterkere.

– Noen aspekter av disse konspirasjonene er sanne, med Trump-bevegelsen, byråkratistaten og alt det kompliserte rundt det. Det har vært en røst av negativitet og det har infiltrert noen deler av den frustrerte delen av menigheten, og også samfunnet. På et vis trenger vi å bringe sannhet, og vi trenger å bringe frem åpenbaring. Den eneste måten vi kan gjøre det på er å be for den neste generasjonen, mener Hand.

– Unge mennesker bør både bli behandlet som voksne og barn. Jeg tror vi tar barndommen fra dem, og gir dem for mye ansvar på noen områder. Jeg føler at uten en vekkelse fra Gud, så har vi mistet den neste generasjonen.

Feil fokus

Hand mener deler av den karismatiske menigheten i disse dager er skyldig i å forkynne ting som er imot Skriften.

– Det er ting som handler om å tjene penger. På bibelskolen gjør vi et grundig studie av Guds ord. Vi ser på grunnteksten og konteksten. Denne ideen om å ta ut løsrevne bibelvers for å lage doktriner og ideer, bekymrer meg veldig. Jeg ser et nivå av profetier som blir fortalt på internett, som nesten er konspirasjonsteorier. Du kan ikke bevise noe av det, men de underviser det som fakta. Det åpner en dør, tror jeg, som satan kan bruke inn i menigheten, forklarer Hand.

– Det er så mange meninger ute i verden, men det er kun én sannhet. Så vi må legge fra oss meninger, og omfavne sannhet og omfavne kjærlighet. Jeg tror at som brødre og søstre i hvert kirkesamfunn, og i hver stamme, som Guds ord kaller det, så er det tid for at de sanne troende begynner å ha innflytelse hvor enn de er, sier Hand og utdyper:

– Gud har kalt hver enkelt av oss til å være ett legeme, og alle til å være en del av det. Hvis en celle ikke fungerer, så fungerer ikke det organet, da heller ikke kroppen. Jeg tror det er en plass for enhver troende og jeg tror det er mye frustrasjon i menigheten fordi folk ikke blir frigjort til tjeneste. Folk blir ikke utdannet i hvem de er i Kristus!

Sanne disipler

Læremessige forskjeller blant kristne er et stort tema. Hand mener alle kirkesamfunn er skyldige i å ta ut skriftsteder og bruke dem vilkårlig, i stedet for å stå på hvert ord i Bibelen.

– Jesus gikk til korset for å frelse syndere som oss. Jeg tror at når vi har Kristus, så må vi å modnes og slutte å se på kirkesamfunn. Vi må heller begynne å lete etter sanne disipler. Jeg bærer med meg åpenbaring som noen andre ikke har, og vi kan lære fra hverandre og forberede oss, sier Hand.

– Jeg tror at det er en rest fra alle kanter i disse dager som ønsker det som er sant og som vil være der Gud er, konkluderer han.

Pastor Phillip Hand avslutter med en sterk utfordring til kristne i dag:

– Menigheten er ikke ment å være en eksklusiv klubb. Vi er ment å bringe Guds kjærlighet til alle. Vi må adressere synd, feilaktig oppførsel, korrupsjon og ikke dekke over. Men vi må vandre i kjærlighet når vi gjør det. Man ser mange sinte kristne som vil ha rettferdighet og hellighet, uten å forstå at vi får de tingene fra det Jesus har gjort.

Powered by Cornerstone